Isadou / Jaw- Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu Isadou / Jaw- Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu

Isadou / Jaw- Jaw

Blijf op de hoogte en volg Bibi

20 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Het afgelopen weekend ben ik samen met Eva, Daniëlle, Lien, Jytte en Ariane naar Isadou en Jaw- Jaw geweest. Isadou is een vakantie-eiland in het binnenland van Suriname en ligt naast het marron dorpje Jaw- Jaw. Onze trip begon rond 14:00 uur toen we bij ons studentenhuis door het busje werden opgehaald. Per bus zijn we in zo’n 3 uur naar Atjoni gereden, waar een korjaal al op ons lag te wachten. Met deze korjaal zijn we over de Suriname rivier richting Isadou gevaren. Rond 18:30 uur kwamen we aan bij het eiland en konden we meteen genieten van de prachtige zonsondergang. Onze verblijfplaats bestond uit een soort trekkershut waar we met z’n zessen in konden slapen. Naast onze hut stond een grote open keuken, waarin we, zoals bij iedere trip weer konden genieten van de heerlijke bami, saoto-soep en de andere kookkunsten van onze kok Jonathan! Tijdens de eerste avond hebben we het rustig aan gedaan en zijn we na het eten op vogelspinnen tocht gegaan en hebben we daarna mogen genieten van de muziek makende lokale bevolking. De volgende morgen stond om 8:30 uur het ontbijt voor ons klaar en konden we daarna beginnen met een 2,5 uur durende boswandeling door de jungle. Onze gids vertelde veel over de verschillende medicinale planten die groeien in de jungle en hun werking tegen verschillende kwaaltjes zoals hoofdpijn, koorts en een hoge bloeddruk. De jungle wordt daardoor ook de “groene apotheek” genoemd! Na de boswandeling hadden we na onze lunch, een paar uurtjes vrij om te zwemmen in de rivier en om lekker te zonnen op de rotsen, goed te doen dus! Aan het eind van de middag zijn we met de korjaal naar het marron dorpje Jaw- Jaw gevaren. Daar hebben we een rondleiding gekregen door het dorp en hebben we kunnen zien hoe de mensen daar leven. Eenmaal terug op Isadou stond er alweer een heerlijke maaltijd op ons te wachten. Deze keer iets anders dan bami of nasi, namelijk Spaghetti!!! Na het eten hebben we nog even kunnen relaxen en zijn we rond 21:00 uur de korjaal in gestapt op zoek naar kaaimannen. Het was even zoeken maar uiteindelijk hebben we er toch nog 2 kunnen spotten! De verdere avond hebben we met z’n allen rond het kampvuur gezeten met een lekkere borgoe-cola en konden we genieten van de geweldige liedjes en verhalen van gids Venski! De volgende dag moesten we helaas weer terug naar de drukke stad Paramaribo. Gelukkig konden we ’s morgens nog even genieten van de heerlijke rivier en de rust van het binnenland, maar na de lunch moesten we toch echt weer vertrekken richting de stad!

Het was weer een heerlijke trip om op terug te kijken en helaas ook mijn laatste echte weekend trip! Over iets minder dan 2 weken stap ik namelijk alweer het vliegtuig in richting het koude Nederland… Nog even genieten van mijn laatste 2 weken, maar dat gaat zeker lukken met alles wat we nog op de planning hebben staan, haha!

Tot snel!

Liefs,