Schildpadden op Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu Schildpadden op Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu

Schildpadden op Galibi

Door: Bibi

Blijf op de hoogte en volg Bibi

17 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend zijn we met een gezellige groep naar Galibi en Frans Guyana geweest. Onze trip startte om 7:45 uur, toen we bij ons studentenhuis aan de Mozartstraat werden opgehaald door het busje. Met dit busje zijn we, na een korte stop voor een ontbijtje, richting Albina gereden waar we met een boot richting Frans – Guyana zijn gevaren. Eenmaal op Europees grondgebied, werden we meteen geconfronteerd met het regenachtige “Europese weer” haha! Maarja, poncho aan en gaan! In Frans- Guyana hebben we over de markt van St. Laurant gelopen en hebben we een kijkje genomen in de oude gevangenis waar Papillon opgesloten heeft gezeten. Na een uurtje zijn we onze boot weer ingestapt en ging onze reis verder naar Galibi. Na een heerlijke roti rol in de boot, moesten we onze poncho’s weer aantrekken voor de tweede flinke regenbui! De gehele boottocht hebben we kunnen genieten van een echte Surinaamse regenbui en waren we drijfnat toen we eenmaal bij Galibi aankwamen! Galibi, daarentegen maakte een hoop goed! Het is een Indianen dorp, dat geheel bestaat uit zand, natuur, houten hutjes, lieve mensen en veel mooie dieren! Eenmaal bij ons “kamp” aangekomen hebben we onze hangmatten opgehangen en zijn we een rondje wezen lopen door het dorp. Tijdens deze wandeling hebben we kennisgemaakt met één van de inwoners van het dorp. Ze liet ons haar huisje zien en we konden een kijkje nemen in haar keuken waar ze zelf cassave brood maakt. Toen we weer terugkwamen bij ons “kamp” stond ons avondeten al klaar, heerlijke Saoto soep en als toetjes Baka Bana’s!!! Mmmm!!

Na ons heerlijke avondmaal was het dan zo ver! Onze schildpadden- zoektocht ging van start.. Vanaf ons “kamp” zijn we (Weer in onze poncho’s, want het had blijkbaar nog niet genoeg geregend die dag!) lopend richting onze boot gegaan. Eenmaal in de boot gestapt, zijn we richting de strandjes gevaren waar de schildpadden hun eieren leggen. De boottocht zelf was al een heel avontuur, we zaten heel dicht bij de Atlantische Oceaan en door de harde wind en de vele regen schommelde onze boot echt alle kanten op! Maarja, niet te veel over nadenken en verstand op nul! Nadat we bij het eerste strandje doorgevaren waren, omdat daar geen schildpadden te zien waren zijn we bij het tweede strandje wel uitgestapt. Het was meteen raak! De eerste schildpad die we zagen was net aan land gekomen en was nog bezig met het graven van een gat voor haar eieren. Dit zou dus nog wel even duren voordat ze de eieren daadwerkelijk zou gaan leggen. Een uurtje wachten dus, zei de gids! Daar stonden we dan, in de stromende regen, met een paar poncho’s die natuurlijk allang doorgelekt waren door de regenachtige boottocht! Voor de tweede keer die dag, drijfnat! Een paar minuten later riep onze gids dat er nog een schildpad lag, die haar eieren al aan het leggen was! Eenmaal die kant opgelopen, kon onze avond niet meer stuk! De ene schildpad na de andere was bezig met het leggen van haar eieren en we hebben het van nog geen meter afstand allemaal kunnen meemaken! Nadat de laatste schildpad haar eieren gelegd had, hebben we haar kunnen volgen, terug naar de zee! Helemaal enthousiast van alles wat we gezien hadden, vergaten we de regen en de storm en zijn we weer teruggegaan naar ons “kamp”! Daar hebben we nog wat nagenoten, onder het genot van een watermeloen- cocktail en een Parbo biertje.. Onze avond was helemaal geslaagd!

Na een nachtje in onze hangmatten, was het om 8:30 uur weer tijd voor een ontbijtje! Hierna zijn we nog een rondje wezen lopen door het dorp, waar we langs de school, de kerk en het vrouwencentrum zijn gelopen. In het vrouwencentrum konden we handgemaakte sieraden kopen die gemaakt worden door de vrouwen van het dorp zelf. Na onze wandeling hebben we na een lunch van bami en kip, onze spullen ingepakt en zijn we weer teruggevaren naar Albina waar onze bus weer op ons stond te wachten! Deze keer gelukkig zonder regen!! Na 3 uurtjes in de bus, werden we weer afgezet aan de Mozartstraat en konden we terugkijken op een super geslaagd weekend!

Tot het volgende reisverslag!

Liefs,

Bibi

• 23 Maart 2016 - 22:23

Oma:

Hoi Bibi,
    Een mooi weekend dat is zeker, blij dat ik niet in die boot zat haha.
    gr. oma

• 27 Maart 2016 - 11:33

Ome Tonny:

Ik dacht....dat wordt een lunch met als voorafje een heerlijke schildpaddensoep.