De vlindertuin - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu De vlindertuin - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu

De vlindertuin

Door: Bibi

Blijf op de hoogte en volg Bibi

10 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Morgu alamala!

Hier weer een reisverslagje uit het warme Paramaribo! Vandaag zit ik hier alweer 5 weken en de tijd vliegt om. Volgende week zit ik alweer op de helft!! Maargoed, hier mijn verslagje over afgelopen Zondag!

Afgelopen Zondag ben ik samen met een aantal huisgenootjes naar de vlindertuin in Lelydorp geweest. Lelydorp, ook wel Kofidjompo in het Sranantongo, is een plekje zo’n 18 km van Paramaribo vandaan. Het ligt op de weg richting het vliegveld Zanderij en is volgens de boekjes gemakkelijk met een taxi of het openbaar busvervoer te bereiken. Het leek ons leuk om een keer gebruik te maken van het openbaar busvervoer en zijn dus bij de eerste beste bushalte, de PL-bus (Paramaribo-Lelydorp) ingestapt. Dit was weer en hele ervaring! De busjes in Paramaribo rijden namelijk niet op bepaalde tijden. Wanneer er één langskomt kun je instappen en waar dan ook weer uitstappen, de bus stopt werkelijk overal! Je kunt je dus voorstellen dat zo’n busritje best lang duurt wanneer er om de zoveel meter iemand in of uit wil stappen, haha! Maargoed, aan het einde van onze rit stonden we in Lelydrop en waren we per persoon maar SRD 1,50 (omgerekend €0,30) kwijt voor een rit van ongeveer 1 uur! Vanuit het centrum van Lelydrop was het, volgens de boekjes, nog zo’n 5 km richting de vlindertuin en nadat een aantal iets wat vreemde “taxi chauffeurs” ons een taxirit hadden aangeboden, gaf de buschauffeur aan dat hij voor SRD 1,50 p.p. extra nog wel even een rondje deed richting de vlindertuin! Zo gezegd, zo gedaan! Binnen een paar minuten stonden we bij de vlindertuin waar we een rondleiding kregen door het gehele park. Tijdens de rondleiding hebben we kunnen kijken naar de rupsen, de poppen en natuurlijk de vlinders zelf! Ook hebben we kunnen kijken bij de schildpadden en de babyschildpadjes, die we nog even vast mochten houden voor de foto! Ja, ja een echte toerist he!! Na ongeveer 2 uurtjes hadden we de vlindertuin wel weer gezien en zijn we lopend (want die 5 km die in het boekje stond, was volgens ons niet echt 5 km!) teruggegaan naar het centrum van Lelydrop. Hier zijn we weer op de zelfde bus gestapt en keerden we weer terug naar Paramaribo!

Dit weekend gaan we op trip richting Galibi waar we hopelijk ei- leggende schildpadden gaan spotten! Ook gaan we met deze trip de grens over naar Frans Guyana en zijn we dus weer even op Europees grondgebied!!

Tot het volgende verslag!

Adyosi!

Liefs,

Bibi

• 10 Maart 2016 - 16:15

Mariska:

ha Bibi, wat leuk om je berichtjes te lezen en zo een idee te krijgen wat je daar allemaal uitspookt!! Maak er een leuke 2e helft van, ga genieten en tot snel weer!!! xxx

• 11 Maart 2016 - 10:47

Ome Tonny:

Ha Biebchen,

Hier nog weinig vlinders te zien (veel te koud).
    Enne kunnen die Surinaamse schildpadden ook vliegen omdat ze in een vlindertuin bivakkeren......?

• 11 Maart 2016 - 21:11

Bibi Cijvat:

Ha nom Teune! Die Surinaamse schildpadden bivakkeren in de vlindertuin tot ze uitvliegen naar zee! Aparte beesten! Maarja!