mi switi sranan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu mi switi sranan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu

mi switi sranan!

Blijf op de hoogte en volg Bibi

15 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Vorige week woensdag ben ik samen met mijn vader en moeder op trip gegaan naar fort Nieuw- Amsterdam. Onze trip begon bij Leonsberg, waar we met een houten bootje naar de overkant zijn gevaren. Voordat we naar fort Nieuw- Amsterdam gingen zijn we eerst gestopt bij Rust & werk. Dit is een voormalige koffieplantage, die nu omgebouwd is tot een veeteelt bedrijf en een viskwekerij. Na het bezoek aan Rust & werk zijn we met de boot richting Nieuw- Amsterdam gevaren. Fort Nieuw- Amsterdam is het voormalig Nederlands verdedigingsfort, waar nu een openlucht museum van gemaakt is. Onze gids gaf ons een rondleiding door het fort en vertelde ons veel over tijd van de slavernij. Die verhalen blijven toch altijd nog indrukwekkend! Na onze rondleiding gingen we weer terug in de boot om dolfijnen te gaan spotten. Na een tijdje rondvaren, zagen we dan eindelijk een paar dolfijnen die een tijdje rondjes hebben gezwommen rond onze boot! Leuk om te zien! Na onze dolfijnentocht werden we weer bij Zorg & Hoop afgezet waar onze gids een “speciaal” vervoersmiddel voor ons had geregeld, haha! Met z’n zessen boven op een pick-up autootje reden we naar het restaurantje waar we zouden gaan eten. Halverwege de rit, sprong de gids van de auto en gilde: Kom we gaan bier halen!! Na nog geen minuut kwam hij terug met 2 djogo’s Parbobier, die we tijdens het ritje boven op de auto hebben opgedronken! Na onze heerlijke avondmaaltijd hebben we kaaimannen gespot en zijn we daarna weer in de boot gestapt richting Leonsberg.

De volgende dag zijn we naar Brownsberg geweest. Dit is een natuurreservaat dat gelegen is in het district Brokopondo. Onze trip begon rond 8:00 uur ’s morgens, toen we bij het appartement opgehaald werden door onze gids. Na ongeveer 2,5 uur rijden kwamen we aan bij de voet van de berg. Nadat we het eerste stuk van de berg met de auto op zijn gereden, hebben we het laatste stuk naar boven gelopen. Het was een mooie tocht door de jungle, waar we veel moesten klimmen tot we uiteindelijk bij de Leo-waterval uitkwamen. Hier hebben we een heerlijke koude “douche” kunnen nemen onder de waterval! Na de waterval hebben we het hoogste punt van de Brownsberg bereikt en konden we genieten van het prachtige uitzicht over het stuwmeer! Op de terugweg naar Paramaribo, is onze gids nog even gestopt bij de stuwdam zodat we van dichtbij konden zien hoe het stuwmeer er uit zag! Wat is het binnenland van Suriname toch mooi!!!

De zaterdag dat mijn vader en moeder weer terug naar Nederland zijn gegaan heb ik meegedaan aan de Aqua ton! Samen met andere stagiaires en Surinamers hebben we drie uur lang in het water gelegen en kregen we verschillende lessen zoals aqua-Zumba, aqua-fitness, aqua-bootcamp en aqua-pilates. Als afsluiting zijn we met iedereen in polonaise door het zwembad gegaan! Na die drie uur “sporten” hadden we wel weer een lekkere roti verdiend!!! Op naar Joosjes roti shop dan maar, haha!

Afgelopen woensdag ben ik samen met Jytte, Nienke en Eva in de helikopter gestapt om Paramaribo eens van een andere kant te bekijken! Wat een mooi uitzicht!! Ik had überhaupt nog nooit in een helikopter gezeten, dus dat was al een hele ervaring. Super gaaf!

Nou, dat was weer even een update van de afgelopen 2 weken.. nog 2,5 week en dan is mijn Suriname avontuur alweer afgelopen! Ja, de tijd gaat hier echt veel te snel… Om nog maar even optimaal te genieten van onze tijd hier, hebben we de komende 2,5 week helemaal volgepropt met leuke trips, activiteiten en feestjes! Meer daar over in het volgende verslagje!

Adyosi & een dikke brasa van deze bakra in Paramaribo!

• 20 April 2016 - 11:38

Ome Tonny: