Bonte avond, klederdracht, Holi Pagwa en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu Bonte avond, klederdracht, Holi Pagwa en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bibi Cijvat - WaarBenJij.nu

Bonte avond, klederdracht, Holi Pagwa en Voltzberg

Door: Bibi

Blijf op de hoogte en volg Bibi

29 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

De titel van dit verslagje geeft het al aan, de afgelopen 2 weken zaten weer vol met gezellige activiteiten, tripjes en feestjes! Om maar te beginnen met de bonte avond… Vorige week vrijdag hebben we, vanwege het afscheid van een huisgenootje, een bonte avond georganiseerd met het gehele studentenhuis. Wat begon als een grapje tussendoor, is uitgegroeid tot een super gezellige avond, waarvoor iedereen een leuk stukje had voorbereid! Na de bonte avond zijn we nog wat cocktails gaan drinken bij de Zanzi Bar en hebben we nog wat dansjes gedaan in Tequila! De volgende morgen werden we om 10:00 uur verwacht bij de Tourist photoshop, waar we in verschillende Surinaamse klederdrachten op de foto zijn gegaan. Alle culturen waren aanwezig: Indianen, Chinezen, Hindoestanen, Javanen, marrons en natuurlijk de Koto Misi! Super leuk om te doen en de foto’s zijn natuurlijk te vinden op Facebook!

Woensdag 23 Maart was het Holi Phagwa! Dit is een hindoestaans feest en is eigenlijk een viering van de lente en het nieuwe jaar! Rond 11:30 uur vertrokken we vanuit de Mozartstraat richting de Palmentuin, waar het feest gevierd zou worden. Daar zijn we maar meteen begonnen met het gooien van onze gekleurde poedertjes, want dat hoort erbij! We waren nog geen half uur verder, of iedereen was van top tot teen gekleurd! Nadat we in de Palmentuin zijn geweest, hebben we het feest verder gevierd op het onafhankelijkheidsplein, waar een DJ aan het draaien was. Samen met andere stagiaires en lokale kinderen hebben we de gehele dag en avond gedanst op de gezellig muziek! Het was een top feest!!!

Tijdens het paasweekend zijn we met een groep van ongeveer 30 studenten naar de Voltzberg geweest. Onze trip startte bij ’t Vat in Paramaribo, waar onze lange reis kon beginnen! Met ons busje zijn we eerst richting Zanderij gereden, waar we een ontbijtje kregen en waar we bij de supermarkt nog wat “vrolijk drankjes” konden halen voor tijdens het weekend! Na het ontbijt ging onze reis verder over een onverharde weg die vol zat met putten en hobbels, waardoor we halverwege de reis moesten stoppen omdat één van de voorbanden het begeven had! Na ongeveer een uur lang banden verwisselen op z’n Surinaams, kon onze reis weer verder richting Witagron. Hier lag een korjaal op ons lag te wachten, die ons verder bracht richting Fungu-Eiland. Gedurende de boottocht zat ik helemaal achterin de korjaal, waar het water zo af en toe tot aan mijn enkels stond… Maarja, de bootsman gaf zo af en toe gewoon aan wanneer we met een emmer het binnengestroomde water weer terug de rivier in moesten gooien! No, spang! Na 3 uur in de Korjaal gezeten te hebben, kwamen we eindelijk aan op onze verblijfplaats “Fungu- eiland”. Nadat alle spullen uit de Korjaal waren gehaald en iedereen een stapelbed had uitgekozen, maakten we meteen kennis met onze huisgenoot…. Een dikke tarantula zat namelijk in één van de hoeken van het stapelbed! Nou, het was dus meteen duidelijk, we zitten echt in de jungle!!! De rest van de avond hebben we wat gegeten, een spelletje gedaan en zijn we redelijk vroeg ons bed in gegaan, de volgende dag moest het namelijk gaan gebeuren…. Het beklimmen van de Voltzberg!!

Onze tocht naar de Voltzberg begon met een 3 uur durende wandeling door de jungle tot we aan de voet van de berg stonden. Vanuit daar kon het echte klimwerk beginnen! Na ongeveer 20 minuten klimmen bereikten we de top van de Voltzberg en wat was het uitzicht mooi! Na een uitgebreide fotoshoot op de top van de berg was het natuurlijk ook tijd om even te genieten van al het moois wat je kon zien. Onze gids vroeg ons om even 5 minuten allemaal ons mond te houden en gewoon te genieten van alles wat je zag en hoorde! Prachtig, over waar je keek was jungle en hoorde je zo nu en dan het gebrul van de brulapen! Na dit genietmomentje moesten we helaas weer terug richting het kamp, waar we natuurlijk werden beloond met een heerlijke maaltijd! Nadat we hadden gegeten hebben we ‘s avonds lekker rond het kampvuur gezeten aan de rivier. Dit was een goede afsluiting voor een vermoeiende maar bijzondere dag!

Tijdens de derde dag stonden de moedervallen op het programma! Na een wandeltocht van een uurtje door de jungle, kwamen we aan bij de stroomversnellingen. Hier konden we lekker tussen de rotsen gaan zitten en genieten van het lekker water en het mooie uitzicht over de rivier! Na deze tocht stond er in ons kamp alweer een lekkere bami lunch op ons te wachten en konden we de rest van de dag lekker relaxen op het eiland. ’s Avonds werden we verrast door een optreden van de lokale mensen van het eiland en konden we nog wat dansjes doen op de Surinaamse muziek!

De volgende morgen hebben we na ons ontbijt onze spullen gepakt en zijn we weer teruggereisd naar Paramaribo!

Tot het volgende verslag!

Liefs,

Bibi